Terugblik tentoonstelling ‘De kracht van ondernemend Voorschoten’

Van 5 oktober 2022 t/m 8 januari 2023 was de tentoonstelling ‘De kracht van ondernemend Voorschoten’ te bezoeken.
    Het ging om bestaande ondernemingen. Hoe is het bedrijf ontstaan, wat waren de hoogte- en dieptepunten? Hoe staat de onderneming bij het publiek bekend en wat is de toekomstvisie? Een rijke schakering aan Voorschotense bedrijven presenteerde zich.

Het idee voor de tentoonstelling begon met de vraag ‘hoe komt het toch dat zoveel toonaangevende bedrijven hun oorsprong in Voorschoten hebben?’ In vergelijkbare dorpen als Laren, Wassenaar of Oegstgeest wonen wel veel ondernemers, maar hun bedrijf hebben zij ergens anders gevestigd. In Voorschoten echter zijn ondernemingen gestart die landelijk bekend zijn, zoals Van der Valk en Niersman. Nu ligt het dorp Voorschoten op een strandwal die van oudsher een droge en belangrijke noord-zuid verbinding vormde. Langs deze route ontstond allerlei bedrijvigheid. Maar dat verklaart nog niet waarom in de 19e en 20e eeuw juist in Voorschoten bedrijven zijn begonnen die nu toonaangevend zijn. De beginvraag moet voorlopig onbeantwoord blijven.

Bij deze tentoonstelling lag het accent op bestaande ondernemingen. Hoe is het bedrijf ontstaan, wat waren de hoogte- en dieptepunten? Hoe staat de onderneming bij het publiek bekend en wat is de toekomstvisie? Deze vragen staan centraal. De grote, alom bekende ondernemingen als Niersman, Van der Valk, Hoogvliet en Zitman mochten natuurlijk niet ontbreken op deze expositie. Om ook de andere Voorschotense bedrijven in beeld te brengen is via de Ondernemersvereniging Voorschoten een oproep gedaan mee te doen aan deze tentoonstelling. Het resultaat is een rijke schakering aan Voorschotense bedrijven die zich presenteren in het museum. Opvallend aan deze expositie is het multimediale karakter: interviews met ondernemers zijn zowel in het museum als hier op deze  website te zien.