Aanwinsten

Onderzoeksrapport van Johannes Goldberg, een landjonker op Berbice. In juni 2018 heeft het Museum Voorschoten het “Rapport der Commissie tot het onderzoek van de finantien van Holland, 1797” aangekocht.

Johannes Goldberg (1763-1828) is een interessant figuur. Hij is met het verleden van Voorschoten verbonden omdat hij zijn laatste jaren doorbracht op Berbice en daarnaast omdat vooral dit eindrapport hem bekendheid heeft gebracht.

Goldberg werd in 1763 in Amsterdam geboren als zoon van een makelaar.

Werk van Jan Heppener, Landschap “Nabij Voorschooten”

In juni 2018 heeft het Museum Voorschoten een schilderijtje op paneel van de Haagse kunstenaar Jan Heppener (1826 – 1898) aangekocht. Het werk bevindt zich in een fraaie 19de-eeuwse lijst en is linksonder gesigneerd en, helaas deels onleesbaar, gedateerd. Blijkens een opschrift op de achterzijde betreft de voorstelling een landschap “Nabij Voorschooten”. Op de voorstelling zien we een jaagpad met aan de linkerzijde een waterloop die een scherpe bocht naar rechts maakt en aan de rechterzijde een huis tussen de bomen.