Marcel Anker schonk het museum objecten en documenten van de IKI-fabriek

Zaterdag 4 maart ’23 hield Marcel Anker een lezing over de kunsthoornfabricage in Voorschoten.
    Bij die gelegenheid schonk hij het museum objecten als knopen en kammen, vervaardigd in de fabriek. Documenten en fotoalbums maakten ook deel uit van de schenking.
    In het begin van de jaren ‘30 van de vorige eeuw begon jhr. Hora Siccama aan de Rouwkooplaan een fabriek voor de productie van kunsthoorn: de Internationale Kunsthoorn Industrie, afgekort IKI. Hoorn was gewild materiaal voor kleine gebruiksvoorwerpen als knopen, kammen en heften van messen. Na de Tweede Wereldoorlog ging de IKI ook over tot het vervaardigen van plastics. De fabriek was tot 1967 in Voorschoten in bedrijf.
    Marcel Anker – zijn vader werkte bij de IKI – heeft van de kunsthoornfabricage in Voorschoten een studie gemaakt, wat geleid heeft tot een boekje. Dit is ook in het museum te koop.