‘Het verhaal van Voorschoten’ in de kleine zaal

In de kleine zaal is de minitentoonstelling ‘Het verhaal van Voorschoten’ te zien. De ondertitel van de expositie zou ‘Voorschoten door de eeuwen heen’ kunnen zijn. Schilderijen, prenten en allerlei voorwerpen vertellen het verhaal over de geschiedenis van het dorp, te beginnen bij zo’n 3000 jaar voor Christus. Deze tentoonstelling laat enkele topstukken uit de rijke collectie van het museum zien.

Het begint zo’n 5000 jaar terug met de sporen van de oudste bewoning. Rond het begin van de jaartelling waren de Romeinen in onze streken. Het kanaal van Corbulo werd gegraven, waarvan de resten tot het UNESCO Werelderfgoed behoren. Twee aardewerk kruikjes, dit jaar voor het eerst te zien, zijn opgegraven uit het kanaal.
    Het rijke agrarische verleden en de buitenplaatsen komen aan bod. Rond 1750 telde Voorschoten zo’n 25 buitenplaatsen, waar de elite van Leiden en Den Haag de zomer doorbracht. De meeste zijn inmiddels afgebroken, maar gelukkig hebben we de afbeeldingen nog!
    De Zilverfabriek en de aardewerkfabriek Groeneveldt waren kenmerkend voor Voorschoten. Van beide bedrijven zijn mooie stukken te zien.