Basisschoolklassen een hele dag bezig in het museum

Museum Voorschoten krijgt dit najaar klassen van basisscholen in Voorschoten over de vloer. Dinsdag 26 oktober was groep 7 van basisschool de VOS als eerste aan de beurt. Een week later volgde groep 6 van de Gevers Deynootschool.

Het museum ontwikkelde een educatief programma, mogelijk gemaakt door een subsidie van de provincie Zuid-Holland onder de noemer ‘Publieksbereik archeologie’.
    De leerlingen werkten in groepjes aan drie onderdelen:
    . Workshop ‘Junior archeoloog in Voorschoten’. De kinderen graven echte objecten op en leren gebruiksvoorwerpen uit de geschiedenis van het dorp herkennen. Wat zijn de oudste, en hoe kan je dat bepalen?

. ‘Bouw je dorp’. Een dorp ontstaat niet in een keer maar groeit in de loop van de tijd. De kinderen bouwen een maquette en leren welke gebouwen er allemaal nodig zijn in een dorp.

. Puzzeltocht door het oude centrum. De historische gebouwen vertellen verhalen over vroeger. Leerlingen ontdekken dat bouwwerken er door de eeuwen heen steeds anders uitzagen.

Tussen de middag stonden er pannenkoeken klaar in ‘Het wapen van Voorschoten’.